یک سفیر شجاع در کنار مردم یمن



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی ضمن تبریک به حسن ایرلو، شهادت سفیر مجاهد و کارآمد جمهوری اسلامی ایران در یمن را به وی تبریک گفتند و کارنامه پرافتخار وی را «سلسله مبارزات سیاسی و تلاش‌های بسیج دیپلماتیک و اجتماعی» خواندند. .

به گزارش ایسنا، پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR با آقای ابراهیم محمد الدیلمی، سفیر یمن در ایران درباره ویژگی های شخصیتی و کاری مرحوم حسن ایرلو گفت وگویی انجام داد.

مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود آقای ایرلو را “سفیری کارآمد و کارآمد” خواندند. با توجه به همکاری و آشنایی قبلی خود با سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن، از ویژگی های شخصیتی و کاری ایشان برایمان بگویید.
مقام معظم رهبری در پیام تسلیت درگذشت حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن، درگذشت جانسوز وی را شهادت خواندند و حاج حسن ایرلو را مجاهد و سفیر مؤثر ایران اسلامی در یمن دانستند. این واقعیتی است که هیچ ابهامی در آن وجود ندارد زیرا آقای حسن ایرلو واقعا بهترین سفیر و نماینده بود. مواردی در متن پیام رهبر معظم انقلاب ذکر شد که مؤید این سؤال است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره‌ای زیبا به تاریخچه جهاد و مجاهدت خانواده و خانواده محترم جناب آقای حسن ایرلو، به شهادت دو برادر ایشان در جنگ اجباری علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند.

تلاش های دیپلماسی و تحرک اجتماعی »در پیام رهبر معظم انقلاب نیز از مرحوم ایرلو یاد شده است.
بله، در واقع، تحرک اجتماعی آقای ایرلو و تلاش های 24 ساعته او برای کمک به مردم یمن پس از تسلط بر سفارت ایران در یمن به وضوح احساس شد. او نقش روشنی در زمینه های مختلف کمک های بشردوستانه، حقوقی، پزشکی و بشردوستانه به مردم یمن ایفا کرد. همه این خدمات با تلاش‌های دیپلماتیک گسترده انجام شد که موجب تقویت روابط دو کشور دوست و برادر ایران و یمن شد. او شخص بسیار خوب و بابرکتی بود که در غم و شادی مردم یمن شریک بود. می توان گفت تنها سفیر شجاع و قهرمانی بود که در برابر فرار دیگران حاضر نشد از سمت دیپلماتیک خود دست بکشد.

از کار و فعالیت خود با مرحوم ایرلو بگویید.
قبل از انتصاب آقای حسن ایرلو به عنوان سفیر و پس از انتصاب ایشان به این سمت، فعالیت های مشترک زیادی با ایشان داشتم و ارتباط مستمری با ایشان داشتم. او یک برادر بزرگ و یک پدر دوست داشتنی بود. او شجاع، عمل گرا، سخاوتمند، فداکار و صبور بود. من هرگز او را ناراحت یا معترض ندیده ام، بلکه برعکس، در عرصه های مختلف – چه در عرصه سیاسی و دیپلماتیک، چه در زمینه کمک رسانی و … – بسیار صبور و کوشا بود و همه چیز را تحمل می کرد. سختی ها را تحمل می کرد و در عین حال با لبخند بزرگی بر لب داشت و احساس خوبی داشت.

از سوی دیگر، زمانی که گروهی از مجروحان یمنی در سال 1394 برای مداوا به پایتخت ایران منتقل شدند، حاج حسن ایرلو مدت زیادی را در کنار آنها گذراند و به رسیدگی به آنها، رسیدگی به امور و رفع نیازهای آنها پرداخت. چندین ماه تمام این کارها را به صورت شبانه روزی و بدون خستگی انجام داد.

آخرین دیدارتان با آقای ایرلو را به خاطر دارید؟
در آخرین دیداری که داشتم – یکی دو روز قبل از سفر ایشان به یمن – حاج حسن ایرلو به منزل من آمد و با من ناهار خورد. وقتی از خانه خارج شد به من گفت که به یمن می روم و می خواهم با تو خداحافظی کنم. هرگز صحنه ای را که به آن خیره شده بودم فراموش نمی کنم. در آن لحظات احساس عجیبی داشتم که در این زندگی فانی در دنیا دیگر هرگز او را نخواهم دید. الان دارم باهاش ​​حرف میزنم دوست من! عزیزم! جدایی شما به درد ما می خورد. انشاءالله در خانه حق و حقیقت در کنار پیامبران و صالحان و شهدا و صالحین با خداوند متعال باشیم. شما بسیار صادق بودید و از مظلومیت مردم یمن دفاع کردید و با مفاصل و دست و پا از آنها حمایت کردید. شما از روز اول بر لزوم حمایت از ملت بزرگ و مجاهدین یمن و لزوم پشت نکردن مسلمانان به آنها تاکید کرده اید. ای مرد بزرگ! من یک بار دیگر با شما خداحافظی می کنم و امیدوارم به اذن خداوند متعال به زودی در دنیایی دیگر ملاقات کنیم.

در پایان، اگر نکته ای وجود دارد که می خواهید به آن اشاره کنید، لطفاً آن را انجام دهید.
این مصیبت وارده را به خانواده و خانواده محترم مجاهد اعم از همسر بزرگوار و پسران و دخترانش تسلیت می گویم. خانواده بزرگوار ایشان درد فراق و فراق حاج حسن ایرلو را در گذشته متحمل شده اند و نمونه ای از خانواده ای بصیر، فداکار و فهمیده هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید