روسیه: گروه 1+5 و آمریکا از مذاکرات وین استقبال کردند



به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه شامگاه چهارشنبه در توئیتی نوشت: اعضای برجام (به استثنای ایران) و آمریکا عصر امروز برای بررسی وضعیت کنونی مذاکرات وین دیدار کردند.
وی افزود: همه شرکت کنندگان در نشست امروز “از توجه به روندهای مثبت و فضای عملی مذاکرات جاری خرسند هستند”.

یک هیئت آمریکایی به ریاست رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، برای مشارکت غیرمستقیم در روند احیای توافقنامه 1994 به وین سفر کرده است. اولیانوف پیش از این با فرستاده آمریکا دیدار کرده بود و در توییتی گفته بود که رایزنی و هماهنگی نزدیک بین هیئت های روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات وین پیش نیاز مهمی برای پیشرفت در احیای توافقنامه 1994 است.

در ماه مه 2009 آمریکا به طور یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و شدیدترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کرد. دولت دموکرات جو بایدن، منتقد خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام، هنوز هیچ گام مشخصی برای بازگرداندن این کشور به وعده هایش برنداشته است.

دیپلمات‌های گروه 1+4، اتحادیه اروپا و ایران از آوریل گذشته در وین دیدار کرده‌اند تا درباره احیای توافق‌نامه‌های سال 1994 برای لغو تحریم‌های سرکوبگرانه و غیرقانونی آمریکا گفتگو کنند. هشتمین دور مذاکرات وین روز دوشنبه با نشست کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد و مذاکرات با محوریت رفع تحریم ها ادامه خواهد یافت.

گفتگوها در حالی ادامه دارد که امیدها برای احیای توافقنامه 1994 به شدت افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید