ثروت 2 میلیارد دلاری غول های فناوری چین دود شده است



شاخص میلیاردرهای بلومبرگ نشان می دهد که 10 نفر از ثروتمندترین افراد در دنیای فناوری چین در سال 2021 در مجموع 80 میلیارد دلار از ثروت خود را از دست دادند.

به گزارش ایسنا، این از دست دادن ثروت، معادل یک چهارم ثروت آنها، بزرگترین کاهش ثروت سالانه از سال 2012 است که شاخص بلومبرگ شروع به مطالعه ثروتمندترین افراد جهان کرد.

کالین هوانگ، یکی از بنیانگذاران Pine Duo Duo، در سال 2021 پس از کاهش 70 درصدی ارزش سهام پلت فرم تجارت الکترونیک، 42.9 میلیارد دلار یا دو سوم از ثروت خود را از دست داد. موسس علی بابا، جک ما، که پس از کنترل امپراتوری تجاری او توسط مقامات چینی ظاهر نشد، حدود 13 میلیارد دلار از دارایی خالص خود را از دست داد.

وضعیت چنگ وی، موسس DD Global نیز دیدنی بود. در هفته های منتهی به سهام DD در ایالات متحده، سرمایه گذاران سهام این شرکت را در بازار ثانویه خریداری کردند و ارزش شرکت تاکسی اینترنتی را به 95 میلیارد دلار و سهام چنگ را به 6.7 میلیارد دلار رساند. اما آن دوره رونق و رونق کوتاه بود. پس از اعلام تحقیقات مقامات چینی در مورد این شرکت و درخواست از آن برای خروج از بورس نیویورک، سهام آن بیش از 60 درصد سقوط کرد و ارزش خالص چنگ را به 1.7 میلیارد دلار کاهش داد.

افزایش تحقیقات ضد انحصاری توسط تنظیم کننده های چینی از زمان بسته شدن غیرمنتظره گروه مالی Annette در سال 2020 به طور فزاینده ای رایج شده است. شرکت‌های فناوری مانند علی‌بابا، تنسنت هولدینگ، میتوان و پین دودیو پس از جریمه شدن به دلایل مختلف از جمله انحصار، اختلال در بازار و عدم افشای قرارداد، ارزش سهام خود را کاهش داده‌اند.

به گزارش سافت بانک، ژانگ ییمین، بنیانگذار Bite Dance یکی از معدود چهره های فناوری چینی است که دارایی خالص او در سال جاری به 19.5 میلیارد دلار رسیده است. این ممکن است از جمله به این دلیل باشد که آنها تعداد سهامداران Byte را محدود نگه داشتند و در نتیجه شرکت را از مشکلات بازار محافظت کردند. خود ژانگ سعی کرد در هنگام سرکوب مقامات نظارتی توجه زیادی به آنها نداشته باشد. او در ماه می استعفای خود را از سمت مدیرعاملی Bite Dance اعلام کرد و سپس ماه گذشته از هیئت مدیره این شرکت جدا شد.

به گفته بلومبرگ، بسیاری از مدیران فناوری چینی رویکرد مشابهی را در پیش گرفته اند. سو هوآ، یکی از بنیانگذاران اپلیکیشن پخش زنده Kuaishu Technology، تنها 9 ماه پس از انتشار عمومی شرکت در هنگ کنگ، در نوامبر به عنوان مدیر عامل شرکت برگزیده شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید