اولین روشنایی رصدخانه ملی در تابستان 1401 آغاز شد



رئیس پژوهشگاه علوم پایه از آغاز نخستین پرده برداری رصدخانه ملی در بهار و تابستان سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد لاریجانی در پنجمین همایش دوسالانه با موضوع شتاب دهنده های ذرات و کاربردهای آن، رسالت پژوهشگاه علوم پایه در حوزه علوم پایه را به عنوان موتور محرکه پیشرفت در کشور برشمرد و افزود: ما پروژه های پایه هستیم و علاوه بر تحقیقات، ما با پروژه هایی مانند CERN و Sesami همکاری می کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی شتاب دهنده به عنوان یکی از طرح های در دست اجرا پژوهشگاه علوم پایه، افزود: گزارشی از روند اجرای این طرح به مقام معظم رهبری ارائه کرده ایم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مسئول آن هستند. مسئولیت پیگیری این پروژه را بر عهده دارد.»

لاریجانی پروژه رصدخانه ملی را از دیگر پروژه های این پژوهشکده دانست و گفت: در حال حاضر برف به دلیل سرما و بارندگی متوقف شده است و اولین نور را در بهار و تابستان سال آینده خواهیم داشت.

رئیس پژوهشگاه علوم پایه با یادآوری روند تحویل آینه تلسکوپ این رصدخانه خاطرنشان کرد: با توجه به اندازه این آینه از طریق زمینی وارد کشور شد. این آینه از کشورهای مختلف عبور کرد اما بزرگترین چالش ما در مرز بازرگان بود که با تلاش نیروی انتظامی به دست ما رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید