ایالات متحده آماده ارائه کمک های امنیتی بیشتر به اوکراین در صورت حمله روسیه است



یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت واشنگتن آماده است در صورت تهاجم روسیه به اوکراین، کمک های امنیتی بیشتری به کی یف ارائه کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک روسیه، این مقام آمریکایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: اگر در چند هفته آینده روسیه به اوکراین حمله کند، به کی یف کمک بیشتری برای دفاع از خاکش و پاسخ به آن خواهیم داد.

وی افزود که ایالات متحده به نظارت بر حضور نیروهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین ادامه می دهد.

در جای دیگر، این مقام آمریکایی تاکید کرد که در صورت تشدید بیشتر روابط با اوکراین و روسیه، ایالات متحده قصد دارد متحدان خود در ناتو را تقویت کند.

وی افزود: در صورت تهاجم روسیه به اوکراین که وضعیت امنیتی اروپا را بی ثبات می کند و مستلزم استفاده از نیروها و توانمندی های ناتو به ویژه در جبهه شرقی است، برنامه هایی برای تقویت متحدان ناتو داریم.

این مقام همچنین گفت که مقامات آمریکایی گفتگوهای بسیار خوبی با همتایان اوکراینی خود در مورد برنامه های کوتاه مدت اعتمادسازی که کی یف به روسیه پیشنهاد کرده بود، داشتند.

وی افزود که ایالات متحده آماده است تا در مورد نگرانی های امنیتی روسیه در شرق اروپا گفتگو کند و انتظار دارد مسکو آماده شنیدن سخنان واشنگتن باشد. ما انتظار داریم این گفتگوها متقابل باشد.

این مقام افزود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در مورد مسائل استراتژیک و امنیتی گفتگوی تلفنی خواهد داشت. این گفتگو به درخواست طرف روسی انجام خواهد شد. آنها در مورد گفتگوهای دوجانبه در چارچوب گفتگوی ثبات استراتژیک، و همچنین شورای ناتو-روسیه و شورای دائمی OSCE/ODIHR که همه در ژانویه 2022 برگزار می شود، گفتگو خواهند کرد.

وی افزود: شایان ذکر است که پوتین و بایدن در این مذاکرات امنیتی آینده در ژنو شرکت نخواهند کرد. هیئت آمریکایی به ریاست وزارت امور خارجه در ژنو و شامل نمایندگان پنتاگون و شورای امنیت ملی است.

این مقام ارشد دولت آمریکا تصریح کرد که بر خلاف روسیه، ایالات متحده هیچ برنامه ای برای مطرح کردن نگرانی های امنیتی خود ندارد. واشنگتن مذاکرات پشت درهای بسته را ترجیح می دهد.

این مقام مسئول افزود: ما فهرست دقیقی از نگرانی‌ها و نگرانی‌های خود را تهیه کرده‌ایم و قصد داریم آن‌ها را به طرف روسی گزارش کنیم، بسیاری از نگرانی‌های ما کاملاً شناخته شده است و در ماه‌ها و سال‌های گذشته درباره آن صحبت کرده‌ایم. آنها باید بخشی از مذاکرات امنیت و ثبات استراتژیک اروپا باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: فکر می کنیم می توانیم پشت میز مذاکره و پشت درهای بسته پیشرفت زیادی داشته باشیم. ما مانند روسیه قصد انتشار سند یا پیش نویس توافقنامه را نداریم.

این مقام کاخ سفید گفت که نمی تواند درباره دلایل ابتکار روسیه برای تماس با رئیس جمهور آمریکا اظهار نظر کند.

وی افزود: من فکر می کنم دو رئیس دولت و دولت معتقدند که در مواقع بحران، تماس مستقیم با بالاترین سطوح ارزش واقعی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید