ایجاد اولین نوار چسب محلول با الهام از گیاهان بالارونده



محققان با الهام از گیاهان بالارونده و فناوری چاپ سه بعدی، اولین نوار زیست تخریب پذیر مورد استفاده برای نظارت بر سلامت گیاهان را ایجاد کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایاگیاه کوهنوردی به نام «زوجه زیبا» که با نام علمی «گالیوم آپارین» شناخته می‌شود، می‌تواند از قلاب‌های کوچک روی برگ‌هایش برای چسباندن خود به سطوح گیاهان دیگر و بالای گیاهان دیگر استفاده کند.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی باربارا ماتزولای از مؤسسه فناوری ایتالیا اکنون این قلاب‌های کوچک را مورد بررسی و تقلید قرار داده‌اند تا نسخه خود را از اولین نمونه اولیه یک قلاب نواری زیست تخریب‌پذیر و محلول بسازند.

بست های نواری یا چسب های نواری که معمولاً به نام «ولکرو» و در فارسی به عنوان چسب، گیره، بافت چسب یا چسب دستمالی نیز شناخته می شود، از دو ماده تشکیل شده است که یکی حلقه های ظریف و دیگری تکه های کوچک قلاب دار است که روی آن قرار می گیرند. از یکدیگر به شکل قلاب در کانتر سینک حلقه ها و تشکیل یک سطح جداگانه در هنگام جدا شدن. کانکتور حلقه قلاب در سال 1948 توسط یک مهندس برق سوئیسی به نام ژرژ د مسترال اختراع شد و در سال 1955 به ثبت رسید.

این نوار میکروسوئیچ مصنوعی هنگامی که به برگ های گیاه متصل می شود، به عنوان نوعی چسب موقت عمل می کند که می تواند دو کاربرد داشته باشد.

در مرحله اول می توان از این میکروتوبول های ایزومالت مانند یعنی مواد قند مانند برای آزادسازی مواد مغذی مانند داروها، آفت کش ها یا باکتری کش ها در سیستم عروقی گیاه، استفاده بهینه از منابع طبیعی و کاهش استفاده بی رویه از گیاهان استفاده کرد. .

این فرآیند همچنین بدون ضایعات است، زیرا چسب پس از اعمال به طور خودکار حل می شود.

کاربرد دوم این است که این ریز مدارها با استفاده از یک رزین حساس به نور با تجهیزات الکترونیکی و سنسورهای نور، دما و رطوبت مونتاژ می شوند. این منجر به کلیپ های هوشمندی شد که با آن سیستم ها می توانند به صورت بی سیم نظارت شوند.

باربارا ماتزولای، مدیر آزمایشگاه رباتیک نرم در مؤسسه فناوری ایتالیا، گفت: «مطالعات ما همیشه با مشاهده طبیعت آغاز می‌شود و سعی می‌کنیم استراتژی‌های موجودات زنده را از طریق فناوری‌های روباتیک کم‌تأثیر بازآفرینی کنیم».

وی افزود: “با این پروژه تحقیقاتی فعلی، ما بیشتر نشان دادیم که می توان راه حل های نوآورانه ای ایجاد کرد که می توانند نه تنها برای نظارت بر سلامت سیاره ما، به ویژه گیاهان، بلکه بدون تغییر یا آسیب رساندن به طبیعت مورد استفاده قرار گیرند.”

این ریزمدارها با استفاده از یک چاپگر سه بعدی با کیفیت بالا ساخته شده اند و تحقیقات نشان داده است که می توان آنها را به طور موثری به انواع مختلفی از گونه های گیاهی متصل کرد.

این اولین باری نیست که مهندسان و دانشمندان از طبیعت الهام می‌گیرند، اما مطمئناً یکی از جالب‌ترین چیزهایی است که اخیراً دیده‌ایم.

این مطالعه در مجله Communications Materials منتشر شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید