اسپرد منفی بورس کم شد، ثبات افزایش یافت!



یک تحلیلگر بازار سرمایه فرض می کند که این بازار در تلاش برای ثبات است و کاهش دامنه نوسانات منفی بازار حاکی از بازگشت ثبات در این بازار است به طوری که می توان سود و بازدهی را تا پایان سال پیش بینی کرد.

حسن کاظم زاده در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، توضیح داد: بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که در تلاش برای ثبات است، یعنی بازار پس از اینکه افت شدیدی را تجربه کرد و از آن بازگشت و عرضه و تقاضا نیز در حال آزمایش است. . سهامداران به یکدیگر نگاه می کنند تا ببینند آیا می توانند به دوره های هیئت مدیره اعتماد کنند یا اینکه دوره ها ممکن است دوباره سقوط کنند.

وی ادامه داد: اما نکته اینجاست که دامنه نوسانات به ویژه دامنه نوسانات منفی سهام این روزها در حال کاهش است. اگر قیمت سهم از مثبت دو به منفی پنج در روز یک ماه قبل رسید، دامنه نوسانات سهم امروز کمتر و در محدوده دو تا سه درصد در نوسان است. این نشانه خوبی است که بازار در مسیر ثبات قرار دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص تاثیر ده تصمیم اخیر دولت بر بازار گفت: اقدامات ده گانه در بازار سرمایه که مرکز اقتصادی دولت تصمیم گرفته دو ویژگی اصلی دارد. اولاً تدریجی هستند، نمی توانند بلافاصله تغییر خاصی در بازار ایجاد کنند و تأثیر آنها در بازار به مرور زمان مشخص می شود. دوم، این اقدامات باعث بی‌ثباتی و ثبات بیشتر بازار می‌شود. در واقع دولت قرار نیست اقدامی انجام دهد که باعث رشد شاخص شود، بلکه وظیفه دولت این است که برای رکوردشکنی تلاش کند و در صورت وجود هیجان مثبت از تشکیل حباب جلوگیری کند.

کاظم زاده با تاکید بر اینکه بازار نسبت به دو ماه گذشته باثبات شده است گفت: نتیجه متغیرها شرایط باثباتی را برای آینده بازار نشان می دهد. البته باید شرایط پایدار را تعریف کنیم. شرایط پایدار شرایطی است که در آن تصمیم برای خرید یا فروش افراد بر اساس متغیرهای مربوط به همان سهام و صنعت است نه متغیرهایی که از کنترل خارج می شوند یا از ترس و هیجان ناشی می شوند.

وی در خصوص شرایط بازار تا پایان سال نیز گفت: در شرایط فعلی تا زمانی که اتفاقی نیفتد که تحت کنترل کسی نباشد، انتظار می رود بازار با ثبات باشد. با این حال، همانطور که اخیراً شاهد واکنش‌های منفی بیشتری در بازار بوده‌ایم، ثبات می‌تواند شرایطی را برای ما ایجاد کند که تا پایان سال سود و بازدهی داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید