خاورمیانه درگیر رقابت بین چین و ایالات متحده است



به گزارش سی ان ان، با وجود تلاش برای دور ماندن از رقابت های سیاسی و اقتصادی، خاورمیانه درگیر رقابت بین ایالات متحده و چین است.

به گزارش ایسنا، شبکه آمریکایی «سی ان ان» در گزارش خود با عنوان «خاورمیانه در چارچوب رقابت چین و آمریکا» دریافت که این رقابت موجب نگرانی سران کشورها و دولت های کشورهای منطقه شده است. انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور امارات متحده عربی، هفته گذشته به یک اندیشکده واشنگتن گفت که رقابت شدید بین پکن و واشنگتن و جنگ سرد جدید باعث نگرانی شده است.

قرقاش گفت: فکر می کنم ما به عنوان یک کشور کوچک تحت تأثیر این موضوع (تعارض) منفی خواهیم بود، اما حتی به صورت مثبت نیز نمی توانیم در این رقابت تأثیر بگذاریم. امارات متحده عربی بنا به درخواست مقامات آمریکایی به دلیل نگرانی از سوی ایالات متحده، تأسیسات چینی در خاک خود را برای اهداف نظامی یا امنیتی بسته است.

پس از اظهارات قرقاش، ابوظبی تصمیم گرفت قرارداد یک میلیارد دلاری خرید جنگنده های F-35 آمریکا را به حالت تعلیق درآورد. ایالات متحده فروش این جت های جنگنده به امارات متحده عربی را مشروط به حذف فناوری نسل پنجم هوآوی چین از شبکه ارتباطی خود کرده است. زیرا واشنگتن معتقد است فناوری چین تهدیدی امنیتی برای تسلیحات این کشور، به ویژه جنگنده های F-35 است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید