بزرگداشت روز جهانی کتاب و حق چاپ در بیشکک – ادامه مطلب خبرگزاری | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، سومین یادداشت از دوره جدید، یادداشت های غیر اداری پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان، به گزارش وی از مراسم بزرگداشت روز جهانی کتاب و حق نشر در بیشکک اختصاص دارد.

این یادداشت را که در سوم اردیبهشت 1400 نوشته شده است در زیر بخوانید:

امروز جمعه 23 اردیبهشت 1400 بود. 23 آوریل و رویداد فرهنگی آن – روز جهانی کتاب و حق چاپ. روز جهانی کتاب و حق چاپ که به عنوان روز جهانی کتاب نیز شناخته می شود، توسط مجمع عمومی یونسکو در سال 1995 راه اندازی شد و هر ساله در 23 آوریل به افتخار کتاب ها، نویسندگان، تصویرگران و خوانندگان جشن گرفته می شود.

وزارت فرهنگ قرقیزستان و شهرداری بیشکک، همراه با کتابخانه ادبیات کودکان قرقیزستان بیالین اوا، برنامه یادبودی را ترتیب دادند که ما به عنوان رایزن فرهنگی به آن دعوت شدیم. قرار بود این برنامه به صورت علنی در یکی از میادین اصلی شهر برگزار شود و هماهنگی های لازم انجام شد اما در نهایت به نظر می رسد ستاد کرونا این کار را نکرده و مراسم را آنطور که برگزارکنندگان اجازه داده اند آماده نکرده اند. برای حضور در بخش عمومی و رسمی این مراسم که به صورت محدود و در مقابل فضای باز کتابخانه بیالینووا برگزار شد. در حیاط بیرونی روبروی ساختمان کتابخانه؛ غرفه های برخی از مراکز فرهنگی و ناشران قرقیزستان دایر بود و یک غرفه نیز به مرکز ایران شناسی فردوسی اختصاص داشت.

وزیر فرهنگ قرقیزستان و تعدادی از مسئولان سخنرانی کردند و به برندگان مسابقه کتاب و بهترین نویسندگان قرقیزستان لوح و هدایایی اهدا شد. برنامه هنر و مناس خوانی نیز به این مراسم دامن زد. صدیقوف هنرمند ماناس خان قرقیز در مراسم دولتی اجرا کرد و 15 ساعت قبل از نوروز به خواندن مناس پرداخت. اثر حماسی ماناس به عنوان طولانی ترین شعر حماسی در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید.

بزرگداشت روز جهانی کتاب و حق چاپ در بیشکک

در پایان این مراسم، شرکت کنندگان که بیشتر دانش آموزان مدارس بیشکک بودند، از مراکز فرهنگی و ادبیات خارجی کتابخانه بایالین اوا بازدید کردند. مراکز فرهنگی فرانسه، آمریکا، روسیه، مرکز ایران شناسی فردوسی و …

مرکز ایران شناسی فردوسی که در طبقه سوم کتابخانه قرار دارد، تقریباً 5000 جلد کتاب با موضوعات ایرانی را در خود جای داده و در مرکز شانزدهم با منابع و امکانات جدید افتتاح شد. مرکز ایران شناسی فردوسی در دوره جدید که توسط شورای فرهنگی راه اندازی شد، علاوه بر کار سنتی کتابخانه های خود، کارکرد دیگری نیز پیدا کرد: کارکرد نمایشگاهی; و در گام اول و در روز افتتاحیه نمایشگاه عکس متشکل از 20 پنل اینفوگرافیک دستاوردهای انقلاب اسلامی با ترجمه و طراحی به زبان روسی در مرکز برپا شد. به پیشنهاد مدیر کتابخانه بایالین اوا و به مناسبت کتاب جهانی و حق چاپ، این نقاشی ها از این پس تا یک ماه در راهروی بزرگ طبقه سوم به نمایش گذاشته می شود.

به مناسبت روز جهانی کتاب، مرکز ایران شناسی فردوسی نیز دست به ابتکاری جالب زده و مسابقه ایران شناسی را برای بازدیدکنندگان این مرکز با موضوعات نقاشی و کتاب بنیاد ابن سینا طراحی کرده است که می تواند در قرقیزستان برگزار شود. . این ابتکار و مسابقه با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و قرار بود در یک مراسم مشاوره فرهنگی به برندگان مسابقه جوایزی اهدا شود.

بزرگداشت روز جهانی کتاب و حق چاپ در بیشکک

پرویز قاسمی، سوم اردیبهشت 1400، بیشکک

دیدگاهتان را بنویسید