آیا پرونده وام مسکن برای همیشه بسته شد؟ اخبار بیشتر خبرگزاری ایران و جهان


به گزارش مولتی خبر، با تصویب جلسه 22 خردادماه ستاد ملی مبارزه با کرونا، ثبت نام متقاضیان دریافت وام مسکن از 25 خرداد آغاز شد و تا ساعت 24 آخرین روز پاییز (30 دی ماه 1400) ادامه داشت. .

در حالی که برخی پیش بینی های قبلی حاکی از گسترش ثبت نام در سامانه تسهیلات رهنی مسکن بود، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از بسته شدن سامانه و عدم ثبت نام تسهیلات وام مسکن مسکن خبر داد. تمدید شد.

به طور خاص، که تمدید ثبت وام مسکن نیاز به تایید دولت دارد ذی به ستاد ملی مبارزه با کرونا اشاره شد که پیش از این یک بار در تاریخ 17 مهرماه سال جاری صادر شده بود اما در حال حاضر مجوزی برای تمدید ثبت نام در این سامانه صادر نشده است.

بانک ها: مدت هاست که وام های سپرده از سقف اعتبار گزارشگری فراتر رفته است

از سوی دیگر بانک مرکزی می گوید تعداد مشمولانی که پرونده آنها از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک های عملیاتی ارسال شده است، تاکنون حتی از سقف سقف وام مذکور (10 میلیارد تومان) نیز فراتر رفته است. 12 میلیارد تومان و تعداد کل تسهیلات به مستأجرانی دریافت کنندگان وام علاوه بر واجد شرایط در لیست انتظار، معادل 22 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

واریز از چه زمانی شروع شد؟

اعطای تسهیلات مسکن برای اولین بار در ستاد ملی مقابله تاج پادشاهی سال گذشته (ژوئیه 2016) برای کمک به مستاجران آسیب دیده از کرونا تصویب، ابلاغ و پرداخت شد. این تسهیلات برای دومین بار در سال جاری با موافقت ستاد ملی کرونا مجددا به بانک های عملیاتی ابلاغ شد.

قرار بود سال گذشته سقف تسهیلات 20 هزار میلیارد تومانی با نرخ سود 13 درصد و ترکیبی از وجوه داخلی بانکی و مابقی یک میلیارد یوروی برداشت شده از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌های قلبی و اعطای تسهیلات به صندوق توسعه ملی ارسال شود. شرکت ها .

اما امسال این مصوبه بار دیگر در ستاد ملی مبارزه با کرونا و تا سقف 10 میلیارد تومان تکرار شد، اما منبع آن وام های داخلی بانک ها بود که عملا تسهیلات تکلیفی محسوب می شد.

قرمز و نارنجی کرونا ناپدید می‌شوند/ آیا سال آینده وام مسکن از بین می‌رود؟

از آنجایی که تسهیلات تکلیفی بانک ها باید منشأ قانونی داشته باشد، به نظر می رسد اعطای این تسهیلات در سال آینده تکرار نخواهد شد و تسهیلات مذکور تنها در سال های 1399 و 1400 است.

با توجه به کاهش اثرات اقتصادی کرونا در دو سال 1399 و 1400 به ویژه پس از واکسیناسیون گسترده کرونا در مرکز مفاسد سیزدهم، از فشار مضاعف به بانک ها در سال آینده خودداری کنید.

به ویژه اینکه بانک های عملیاتی قرار است به زودی اعطای تسهیلات تکلیفی نهضت ملی مسکن (360 میلیارد تومان وام بر اساس قانون جهش تولید مسکن) را آغاز کنند که در این صورت بانک ها می توانند سایر وام های مربوط به حوزه مسکن را بازپرداخت کنند. از جمله اجاره، کمی فاصله بگیرید.

آیا ثبت وام مسکن متوقف می شود؟

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تکذیب این موضوع اعلام کرد با وجود برخی پیش بینی ها برای تمدید مهلت ثبت نام وام مسکن، مهلت ثبت نام در پایان پاییز به پایان می رسد.

اما مستاجران مشمول دریافت کمک مسکن که در سامانه tem.mrud.ir ثبت نام کرده و در حال حاضر منتظر استعلام آنها هستند و یا به سیستم بانکی معرفی شده اند می توانند اواخر سال جاری به بانک مورد نظر تشکیل پرونده دهند. کردن.

بر اساس مصوبه 17 مهرماه سال جاری ستاد ملی کرونا، ثبت نام وام مسکن تا پایان آذرماه سال جاری و اعطای این تسهیلات از سوی بانک ها تا پایان بهمن ماه سال جاری ادامه دارد. متقاضیانی که واجد شرایط شناخته شده اند می توانند درخواست خود را تا پایان فوریه تکمیل کنند.

جزئیات وام مسکن/ امسال چند نفر وام دریافت کرده اند؟

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در سال 1400 سقف اجاره بها در تهران 70، کلانشهرها 40 و در شهرهای دیگر 25 میلیون تومان است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، از 10 میلیارد تومانی که سقف پرداخت سپرده ملکی مسکونی در سال 1400 محسوب می شود، 7 هزار و 300 میلیارد تومان به 190 هزار نفر واریز شده است.

همچنین حدود 60 هزار نفر بالغ بر 2 هزار و 300 میلیارد تومان در بانک ها پذیرفته شده اند و در حال انجام این تسهیلات هستند.

پرداخت موجودی کل مبلغ (400 میلیارد تومان) تا پایان بهمن ماه انجام می شود.

بانک مرکزی مدعی است امسال بیش از 570 هزار نفر معادل 22 میلیارد تومان (12 میلیارد تومان بیشتر از سهمیه اعلام شده) از طریق سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی وارد شبکه بانکی شده اند.

مستاجر: خیلی از بانک ها می گویند اعتبارمان تمام شد

اگرچه وزارت راه و شهرسازی برای مستاجران حق سکونت پیامکی به بانک ارسال می کند، اما اکثریت این افراد با موانع بزرگی به بانک های عامل مراجعه می کنند. روبه روبروی هم قرار می گیرند.

البته ماه گذشته و با دستور رئیس کل بانک مرکزی به بانک ها برای حفظ بانک های عملیاتی ضمانت از مستاجران، ریاضت های کمتر خرج کن؛ ولی الان اصله اکثرا یکی از موانع برای کسانی که واجد شرایط هستند، تکمیل اعتبار است.

در برخی از بانک های تجاری مستاجران مجاز به شعب منتخب ارجاع داده می شوند. برخی از بانک ها نیز پرونده وام مسکن را به طور کامل می بندند و از پرداخت وام های جدید خودداری می کنند. این مشکل در تهران و کلانشهرها که تعداد تسهیلات ودیعه املاک مسکونی به ترتیب 70 و 40 میلیون تومان است به وضوح بیشتر به چشم می خورد.

دیدگاهتان را بنویسید