ژاپن هیأتی به المپیک پکن اعزام نخواهد کرد



ژاپن اعلام کرد که هیأتی را به المپیک پکن اعزام نخواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ژاپن روز جمعه اعلام کرد که مقامات دولتی این کشور در بازی‌های پکن شرکت نمی‌کنند، اما سه مقام المپیک در این بازی‌ها حضور خواهند داشت. این اقدام در واکنش به تحریم بازی های المپیک چین به رهبری ایالات متحده در اعتراض به سابقه حقوق بشر در این کشور صورت گرفت.
هیروکازو ماتسونو در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره المپیک و پارالمپیک بین‌المللی گفت: ما قصد نداریم یک هیئت دولتی اعزام کنیم، اما رئیس کمیته سازماندهی المپیک توکیو، رئیس کمیته المپیک ژاپن و رئیس کمیته پارالمپیک ژاپن در بازی‌ها حضور خواهند داشت. کمیته ها توسط کمیته المپیک ژاپن و کمیته بین المللی پارالمپیک نمایندگی می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم دیپلماتیک است، گفت: «ما از هیچ اصطلاح خاصی برای توصیف نحوه حضور خود استفاده نمی کنیم.

وی گفت: ژاپن امیدوار است که المپیک پکن جشن صلح با روح بازی های المپیک و پارالمپیک باشد.

تصمیم ژاپن برای اعزام نکردن کابینه به دنبال اقدامات ایالات متحده و چندین کشور دیگر از جمله استرالیا، بریتانیا و کانادا برای مقابله با نقض حقوق بشر در چین است.

ژاپن به عنوان متحد ایالات متحده، خود را در موقعیت دشواری می بیند زیرا چین بزرگترین شریک تجاری آن است و رویکرد ملایم تری نسبت به همتایان حقوق بشری خود در منطقه سین کیانگ چین و هنگ کنگ اتخاذ کرده است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، حقوق بشر را بخشی از دیپلماسی خود قرار داده و یک پست مشاوره ویژه در این زمینه ایجاد کرده است، به امید ایجاد روابط سازنده با چین.

در هفته‌های گذشته بارها از نخست‌وزیر ژاپن پرسیده شد که با المپیک پکن چه خواهد کرد، اما تنها گفت که تصمیمی جامع در راستای منافع ملی ژاپن گرفته است.

وی گفت: ژاپن معتقد است که تضمین ارزش های جهانی آزادی، احترام به حقوق اولیه بشر و حاکمیت قانون که ارزش های جهانی در جامعه بین المللی است برای چین بسیار مهم است. وی افزود ژاپن در تصمیم گیری خود این نکات را در نظر گرفته است.

چین از ایالات متحده و سایر کشورها به دلیل نقض بی طرفی سیاسی مورد نیاز طبق منشور المپیک انتقاد کرده است.

ورزشکاران ژاپنی در این بازی ها که قرار است 4 فوریه برگزار شود، شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید