رشد هفتگی لیر یک رکورد تاریخی را شکست



لیر ترکیه بیش از 50 درصد افزایش یافت و میلیاردها دلار به مداخله دولت در بازار ارز کمک کرد و اردوغان متعهد شد که برخی از سپرده های لیر را جبران کند و بیشترین رشد هفتگی را شاهد بود.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار رسمی، ترک ها در روزهای دوشنبه و سه شنبه دلار نفروختند که نشان می دهد نقش چندانی در رشد قوی اخیر بازار نداشته اند. در همین حال، محاسبات معامله گران نشان داد که مداخله دولت در هفته گذشته بیش از 8 میلیارد دلار برای بانک مرکزی ترکیه هزینه داشته است.

پس از چهار روز متوالی نرخ ارز، لیر ترکیه با کاهش 3 درصدی در برابر دلار آمریکا به سطح 11.8 لیر رسید. این ارز در روز دوشنبه به پایین ترین سطح خود یعنی 18.4 لیر در برابر دلار آمریکا سقوط کرد که ناشی از کاهش نرخ بهره و نگرانی ها در مورد تأثیر تورم بود. اما اواخر روز دوشنبه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از طرحی رونمایی کرد که بر اساس آن وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی از دست دادن سپرده‌های لیر به ارزهای خارجی را جبران می‌کنند و وعده بزرگ‌ترین افزایش روزانه لیر را می‌دهد.

نورالدین نباتی وزیر دارایی ترکیه گفت که برنامه ضد دلاری مردم ترکیه را ترغیب کرده است تا 900 میلیون دلار را به لیر تبدیل کنند.

اما آمار دیده بان بانک (BDDK) نشان داد که پس از انباشت شدید دلار در هفته گذشته، سپرده گذاران در روز سه شنبه 163.7 میلیارد دلار ارز خارجی داشتند که در مقایسه با روزهای دوشنبه و جمعه که کل ارز در دستان بود، در واقع 163.8 میلیارد دلار است. مردم یک میلیارد دلار بود، تغییری نکرده است.

در عوض، به گفته تاجران و اقتصاددانان، لیر از فروش مستقیم دلار توسط برخی از بانک های مرکزی تحت حمایت بانک مرکزی حمایت قوی پیدا کرد.

بر اساس محاسبات سه بانکدار، ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه در سه روز اول هفته 8.5 میلیارد دلار کاهش یافت. این ذخایر در ماه دسامبر به حدود 18 میلیارد دلار کاهش یافت.

پس از گزارش رویترز در مورد پیشرفت مذاکرات ترکیه با آذربایجان و امارات متحده عربی در مورد سوآپ ارز، سحاب کاوچی اوغلو، رئیس بانک مرکزی گفت که بانک مرکزی ممکن است در دو هفته آینده دو قرارداد سوآپ ارزی را امضا کند.

رویترز به نقل از چهار منبع آگاه از جمله یک مقام ارشد دولتی نوشت که بانک های دولتی در اوایل هفته پس از افشای طرح اردوغان مقادیر زیادی دلار فروخته اند.

بانک مرکزی ترکیه در اوایل ماه جاری مداخله در بازار را با فروش دلار اعلام کرد، اما هفته گذشته این کار را انجام نداد.

وزیر دارایی ترکیه روز پنجشنبه در مصاحبه با NTV گفت: ترکیه از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد استفاده مثبت می کند.

ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه تا 17 دسامبر به 12.2 میلیارد دلار کاهش یافت که در مقایسه با 21.2 میلیارد دلار در هفته قبل، برابر با ماه مه، به دلیل مداخلات ارزی بود.

حکم کارا، اقتصاددان ارشد سابق بانک مرکزی ترکیه، در توییتی نوشت که فروش ارز بانک مرکزی از 3 میلیارد دلار در روز چهارشنبه به 17 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار در آن ماه افزایش یافت، اما مشخص نیست که این ارز چگونه صادر شده است.

در سال‌های 2019 و 2020، بانک مرکزی از فروش 128 میلیارد دلار آمریکا توسط بانک‌های دولتی برای تثبیت لیر از طریق سوآپ ارز، کاهش ذخایر ارزی و انتقاد شدید مخالفان سیاسی حمایت کرد.

به گزارش رویترز، تحت فشار اردوغان، بانک مرکزی ترکیه از سپتامبر نرخ بهره اصلی خود را 500 واحد کاهش داده و به 14 درصد رسانده است، در حالی که تورم به بیش از 21 درصد رسیده است. در سال آینده به دلیل کاهش ارزش لیر، قیمت ها همچنان افزایش می یابد و نرخ تورم بالای 30 درصد خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید