پیگیری اعلام قصد نمایشگاه تستا در دبیرخانه دائمی / حضور نهادهای دولتی در پیشخوان قرارداد



مدیر تحقیقات و فناوری دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر اجرایی نمایشگاه تستا از تصویب تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه تستا خبر داد و گفت: در سال 2018، شاهد تشکیل دبیرخانه دائمی این نمایشگاه هستیم.

پیام فروشندگان چینی در گفت وگو با ایسنا وی در خصوص جزئیات اجرای نمایشگاه تستا (تولید و تقاضای تولید ایران) گفت: در نمایشگاه تستا امسال برخی سازمان ها و ارگان هایی از وزارتخانه های مربوطه حضور داشتند و این ارگان ها نیازهای خود را در آن اعلام کردند.

وی با توجه به حضور مجموعه های فناوری از جمله پارک نوآوری صنعت نفت و پژوهشگاه نیرو در این نمایشگاه خاطرنشان کرد: این پارک در این نمایشگاه نیازهای شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت پالایش و پتروشیمی را ارائه کرد و ضمنا پژوهشکده نیرو نیز نیازهای سازمان های وابسته به وزارت نیرو را ارائه کرد.

وی گفت: «برخی از شرکت ها مانند راه آهن نیازهای خود را مستقیماً در نمایشگاه نشان دادند.

مدیر پژوهش و فناوری دبیرخانه شورای عالی عتف با تاکید بر اینکه در مجموع 41 سازمان و شرکت در این نمایشگاه حضور یافته و نیازهای خود را ارائه کردند، گفت: اکثر سازمان ها نیازهای خود را قبل از برگزاری نمایشگاه برای ما ارسال کردند و به زودی این نیاز در سامانه تحقیقات و فناوری (SATA) بارگذاری شده است و تاکنون بیش از 1200 نیاز جمع‌آوری شده و این نیازها برای رفع سریع اولویت‌بندی شده‌اند.

به گفته وی، حوزه هایی که موفق به اخذ تعهدنامه در نمایشگاه تستا شده اند اولویت بندی و سایر نیازها در طول سال به روز، ارزیابی و رفع می شود.

فروشندگان چینی از راه اندازی دبیرخانه دائمی تستا خبر دادند و افزودند: به روز رسانی این نیازها با راه اندازی این دبیرخانه تسریع می شود و محدود به یک بار در سال نمی شود.

دبیر اجرایی نمایشگاه تستا با بیان اینکه از تمامی مجموعه ها برای شرکت در این نمایشگاه دعوت کرده ایم، تصریح کرد: در طول برگزاری نمایشگاه تفاهم نامه ای بین تامین کنندگان و متقاضیان منعقد و در دبیرخانه تستا پیگیری می شود تا به قرارداد تبدیل شوند. . ما از تجربیات دو دوره آزمایشی استفاده کردیم و توانستیم در بیست و ششمین جلسه شورای عالی عطاف مجوز راه اندازی دبیرخانه دائمی این نمایشگاه را بگیریم.

وی در ادامه یکی از ضعف های دوره های قبلی این نمایشگاه را این بود که تنها به دلیل نامه نگاری ها پیگیری می شد و نیازهای ارائه شده پیگیری خاصی صورت نمی گرفت، گفت: ما هیچ فرآیند و سیستمی در این زمینه نداشتیم، اما با مقدمه در این برنامه، دبیرخانه دائمی که تمامی دستگاه ها به آن تعلق دارند، موضوع تفاهم نامه ها را ادامه می دهد و نیازها در طول سال مورد توجه قرار می گیرد.

وی گفت: یکی از وظایف دبیرخانه تامین مالی قراردادها است. در مصوبه شورای عالی عطاف نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و ثروت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تصویب این مصوبه لازم است. صندوق تفاهم نامه که در دبیرخانه دائمی نمایشگاه تستا قرار دارد.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار امسال بیش از 50 تعهدنامه در نمایشگاه تستا امضا شد که این آمار همچنان ادامه دارد.

مدیر تحقیقات و فناوری دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که تاکنون کدام نهاد بیشترین قرارداد را داشته است، گفت: نامه ها را تکمیل کرده است و در نمایشگاه امسال وزارت دفاع بیشترین قرارداد را داشته است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت و پژوهشگاه علوم و فناوری هسته ای در نمایشگاه امسال بسیار فعال بودند، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته 10 تا 15 درصد تفاهم نامه های منعقد شده در نمایشگاه تستا به قرارداد تبدیل شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس بند «ح» تبصره 9 قانون بودجه، 1399 شرکت، بانک و مؤسسه مرتبط با دولت مندرج در پیوست (3) قانون مذکور موظفند حداقل 40 مورد از مقررات قانونی مربوط را رعایت کنند. درصد از هزینه های این پیوست هزینه های امور پژوهشی آنها به صورت فصلی 25 درصد به حساب ویژه ای نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود تا از طریق توافق با دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی به مشکلات و مشکلات آنها رسیدگی شود. اعم از دولتی و غیردولتی و جهاد دانشگاهی در قالب طرح های کاربردی (Projects)، استفاده از عناوین پایان نامه ها، طرح های توانبخشی (پروژه ها) و پروژه های تحقیقاتی (پروژه ها) توسط دانشجویان غیر شاغل دکتری.

این قانون از سال 1397 با عنوان بند (ط) تبصره 9 آغاز و در سال 1398 با عنوان بند (ح) تبصره 9 ادامه یافت.

دبیرخانه شورای عالی علوم و تحقیقات به منظور بسترسازی و تسهیل در اجرای این قانون، سامانه اجرایی تقاضا و عرضه تحقیقات و فناوری (ساتا) را طراحی و فرآیندها و اقدامات مربوط به ثبت را معرفی کرده است. اولویت های پژوهشی و اعلام مناقصات، پذیرش پیشنهادات، ثبت قرارداد بین شرکت ها و مؤسسات علمی و پژوهشی، ثبت گزارش پیشرفت و اعطای اعتبار همگی از طریق این سامانه انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید