لزوم اقدام صنعت بیمه برای کاهش ریسک/تجربه جهانی افزایش اثرات بیمه زلزله



محققان معتقدند صنعت بیمه کشور علاوه بر فعال سازی نظام مهندسی باید اهرم های بیشتری در بیمه سازه ها در برابر زلزله داشته باشد. از آنجایی که حضور شرکت‌های بیمه می‌تواند خطرات ناشی از خطرات را به طور موثر کاهش دهد و تامین حق بیمه توسط این شرکت‌ها را تضمین کند، حضور نهادهای دولتی مانند بیمه مرکزی ضروری است.

به گزارش ایسنا دکتر. مرتضی بسطامی، دانشیار پژوهشگاه سازه، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، در وبینار تخصصی به مناسبت سالگرد زلزله ویرانگر 26 دسامبر 2003 و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی گفت: جبران خسارت اولین موضوع در خطرات است. و گفت: وجود دارد و بررسی تصادفات از سال 1970 تا 2019 نشان می دهد که میزان خسارات اقتصادی ناشی از مخاطراتی مانند طوفان، زلزله و سیل به جهان رو به افزایش است.

وی علت افزایش شهرنشینی و انباشت سرمایه در یک منطقه را افزایش داد و افزود: برای ارزیابی خسارت سه معیار «ضریب خسارت احتمالی»، «احتمال خسارت» و «منابع موجود در منطقه برای رفع این مشکلات» وجود دارد. رویداد خسارت. «این همان چیزی است که بر اساس آن است و بر این اساس بود که به شرکت‌های بیمه دستور داده شد تا ریسک را کاهش دهند.

بسطامی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی برای پرداخت خسارت بیمه ها وجود دارد، گفت: اینجاست که نهادهای دولتی مانند بیمه مرکزی، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی باید وارد عمل شوند.

وی با توجه به خسارت 3 تا 4.5 میلیارد تومانی پس از زلزله بم، یادآور شد: ضریب نفوذ کم بیمه در بخش ساختمان چالشی است که نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای صنعتی با آن مواجه هستند. اما این کشورها در این زمینه موقعیت بهتری دارند.

دانشیار پژوهشگاه سازه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به نقش صنعت بیمه در کاهش ریسک، ادامه داد: پس از فعال شدن نظام مهندسی، صنعت بیمه باید برای کاهش ریسک برنامه ریزی کند زیرا صنعت بیمه می تواند زمینه هایی مانند نظارت بر بهبود کیفیت انتخاب زمین، مصالح ساختمانی و طراحی سازه، کاهش ریسک و افزایش اعتماد به شرکت های بیمه را فراهم کند.

بسطامی با به اشتراک گذاشتن تجارب کشورها در این زمینه گفت: کمیسیون زلزله 1945 در نیوزیلند مشکلاتی را که پس از زلزله به وجود آمد و با توجه به سرعت کند بازسازی ساختمان ها پس از زلزله تیپیر 1931 و ولینگتون در سال 1942 تأسیس شد، سازماندهی کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه در آن زمان بیمه زلزله اختیاری بود، به همین دلیل اکثر مردم فاقد آن بودند و بیشتر ساختمان ها به دلیل عدم کفایت مالی مالکان تعمیر نشدند. به همین دلیل صندوق بلایای طبیعی در سال 1993 در این کشور تأسیس شد.

این زلزله پژوه تاکید کرد: با این اقدام مردم این کشور متوجه خطر زلزله می شوند چرا که نفوذ شرکت های بیمه در آن زیاد است و این آگاهی عمومی را می توان در آزمون این کمیسیون جستجو کرد. “

دانشیار موسسه تحقیقات بین المللی زلزله گفت: یکی از پرهزینه ترین زلزله های صنعت بیمه در سال 1994 در کالیفرنیا اتفاق افتاد. زلزله نوتردام در آن سال 20 میلیارد دلار خسارت وارد کرد که 12.5 میلیارد دلار (60 درصد هزینه) توسط بیمه پوشش داده شد.

به گفته وی خسارت پرداختی صنعت بیمه در این حادثه بیش از کل حق بیمه های اخذ شده در منطقه طی 30 سال گذشته بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید