اهمیت احیای سریعتر برجام از دیدگاه یک روزنامه چینی



یک روزنامه چینی به تشریح مواضع طرف های مذاکره کننده در خصوص احیای توافق هسته ای در وین پرداخت و بر اهمیت احیای توافق هسته ای در اسرع وقت تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، چین میلیتاری در یادداشتی درباره مواضع کشورهای غربی در خصوص مذاکرات احیای هسته ای در وین با اشاره به سفر اخیر مشاور امنیتی آمریکا به منطقه که روز چهارشنبه با جیک سالیوان، مشاور امنیتی آمریکا، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد، نوشت. وزیر نفتالی بنت این مذاکرات در حالی انجام شد که تلاش های بین المللی برای احیای توافق هسته ای به «نقطه حساس» رسیده بود.

بر اساس بیانیه دولت اسرائیل، سالیوان در دیدار با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی گفت: ما باید به یک استراتژی و چشم انداز مشترک دست پیدا کنیم و راهی پیدا کنیم که بتواند امنیت اسرائیل و آمریکا را به طور اساسی تضمین کند. کندی مهم است.”

مذاکرات اخیر در وین که در 29 نوامبر آغاز شد، با اظهارنظرهای مثبت اتحادیه اروپا، ایران، چین و روسیه به پایان رسید، در حالی که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان، دیگر طرف‌های گفتگو به پایان رسید. دیدگاه های بدبینانه داشت.

وانگ کان، نماینده چین در سازمان ملل متحد در وین، گفت که سه هفته مذاکرات متمرکز منجر به اجماع مهم و اسناد جدید شد و بستری محکم برای مذاکرات بیشتر و همچنین بازگشت شورای امنیت سازمان ملل متحد فراهم کرد.[توافق هسته‌ای] با فرض مسیر اصلی آن.

این روزنامه نوشت: «در حالی که بریتانیا، فرانسه و آلمان تشخیص داده‌اند که مذاکرات با پیشرفت‌های فنی همراه بوده است، ایالات متحده بیانیه‌ای صادر کرد که در آن اعلام کرد که بازگرداندن پایبندی دوجانبه به توافق» در سال جاری دشوارتر از هر چیزی خواهد بود. «بدون بازگشت» به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران. سالیوان در سفر خود به اسرائیل حتی گفت که مذاکرات وین با ایران «چند هفته بیشتر طول نخواهد کشید».

این روزنامه می افزاید: «برخی از تحولات ژئوپلیتیک اخیر در خاورمیانه نیز نشان داده است که تنش ها بین طرف های رقیب در توافق هسته ای به جای کاهش، تشدید شده است.

وی گفت: با مخالفت قاطع دولت اسرائیل با این مذاکرات، می‌توان امیدوار بود که راهبرد و چشم‌انداز مشترک آمریکا و اسرائیل مانع دیگری برای احیای توافق هسته‌ای نباشد.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه مشترک ضد ایرانی وزرای خارجه شورای همکاری فارس و انگلیس در روز دوشنبه، کشورهای غربی را به تشدید بیشتر تنش ها در خاورمیانه متهم کرد.

در این بیانیه آمده است: «نیاز فوری به از سرگیری مذاکرات وین در آینده نزدیک وجود دارد تا آخرین دور تلاش‌های دیپلماتیک به ثمر بنشیند».

چاینا دیلی ادامه داد: هم ایران و هم روسیه اعلام کرده اند که مذاکرات وین به زودی از سر گرفته می شود. در شرایط بحرانی، همه طرف های مذاکره باید حداکثر خویشتن داری را به کار گیرند و از فضای مناسب مذاکره برای دستیابی به گشایش اطمینان حاصل کنند. با توجه به اهمیت این توافق برای عدم اشاعه هسته ای بین المللی و برای صلح و ثبات در منطقه، مهم است که احیای آن به زودی هر چند دشوار باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید