افزایش اندک اعتبار پارکینگ نسبت به تورم / اشتغال 50 درصدی فارغ التحصیلان در ساختمان دانشگاه



معاون فناوری و نوآوری که وام‌های ما در سال 99 604 میلیارد تومان بود اما در 1400 به 1200 میلیارد تومان رسید، 7 تا 9 درصد رشد وام‌های پارک‌ها را خوب نکرده است. .

به گزارش ایسنا دکتر. علی خیرالدین در نشست مدیران پارک علم و فناوری که امروز در سازمان تحقیقات علمی و صنعتی ایران برگزار شد، با ترویج علم و فناوری به عنوان گفتمان بنیادی و ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان به عنوان مصادیق اقتصاد دانش بنیان، به تأمل پرداختند. و افزود: در این راستا ایجاد جایگزین فناوری و نوآوری یکی از برنامه هایی بود که وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد و توانستیم این جایگزین را ایجاد کنیم تا بتوانیم شاخص های دانش را ارتقا دهیم. کسب و کارهای مبتنی بر و پارک های علم و فناوری.

وی ارتقای شاخص های فناوری و نوآوری کشور، تحقق اهداف اسناد بالادستی و قوانین مصوب، بسترسازی برای فعالیت نخبگانی و ایجاد گفتمان فناوری و نوآوری، بازنگری ساختار و ایجاد ساختار متناسب با آرایش اکوسیستم فناوری را برشمرد.

خیرالدین با تاکید بر اینکه با ایجاد این معاونت باید فضای مناسبی را برای نخبگان علمی ایجاد کنیم، یادآور شد: از سال 1362 نام وزارت آموزش عالی به “علوم، تحقیقات و فناوری” تغییر یافت و ریاست فناوری به نام وزارت آموزش عالی تغییر یافت. در این وزارتخانه مورد غفلت قرار گرفته است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم یکی از مهمترین وظایف معاونت علمی را تمرکز بر سطح آماری میانگین نوآوری و افزایش متقاضیان مراکز رشد و پارک های علم و فناوری یکی دیگر از ماموریت های این معاونت دانست. این معاونت

وی در خصوص رونمایی از اکوسیستم فناوری و نوآوری در مراسم امروز در سازمان تحقیقات علمی و صنعتی ایران گفت: در این اکوسیستم وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری دو متولی اصلی فناوری و علم و فناوری را تعریف کرده اند. پارک ها، شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و همچنین بنیاد ملی نخبگان و صندوق نوآوری و شکوفایی از دیگر بازیگران این اکوسیستم هستند.

رتبه بندی جهانی تولید علم و فناوری ایران

خیرالدین با اشاره به رتبه شانزدهم ایران در تولید علم در جهان و رتبه تولید علم در منطقه خاطرنشان کرد: این رتبه بندی ها نشان می دهد که کشور سرمایه گذاری های خوبی در زمینه تحقیقات پایه انجام داده است اما باید از آن محافظت کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر فناوری، رتبه جهانی ایران را در دو شاخص نوآوری و فناوری بیان کرد و ادامه داد: ایران در سال 2011 دارای رتبه جهانی 95 در شاخص فناوری بود که در سال 2021 به رتبه 71 رسید، در سال 2021 است.

به گفته وی، رتبه جهانی ایران در شاخص نوآوری در سال 2014، 120 و در سال 2021، 60 بوده است.

خیرالدین گفت: “بحث فناوری برای وزارت علوم بسیار مهم است، زیرا نشان می دهد که ما باید روی چه چیزی کار کنیم و با تکیه بر آن، برنامه هایی برای نوآوری داریم.” ما اشتغال، نظارت بر فناوری، جشنواره های فناوری و مهارت، کمک هزینه های فناوری، و تعاملات بین المللی داریم.

اشتغال پذیری در مهارت های پایه

معاون فناوری و نوآوری وزیر کشور با تاکید بر اینکه بیش از 40 درصد از بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، افزود: اما بیش از 60 درصد فارغ التحصیلان صلاحیت ها جذب بازار کار شده اند، در حالی که حدود 50 درصد از فارغ التحصیلان صلاحیت ها جذب بازار کار شده اند. فارغ التحصیلان کالج به شرکتی که وارد می شوند جذب می شوند.

وی با اشاره به پیشنهاد اجرایی دانشگاه شریف مبنی بر ایجاد مدرسه اشتغال، از برنامه وزارت علوم برای معرفی این آموزشگاه به سایر دانشگاه ها خبر داد و گفت: این مدارس برای کارآفرینی دانشجویان ایجاد شده و بنا به تعریف، مالکیت انحصاری هستند. «علاوه بر ایجاد شغل برای خود، ایجاد شغل برای دیگران.

نقش کسب و کار در توسعه دانش بنیان کشور

خیرالدین با توجه به نقش شرکت های دانش بنیان در دوران کرونا، خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان 50 درصد در تولید کالاهای ضروری مانند ماسک و تجهیزات پزشکی تاثیر داشته اند و شرکت های پارکینگ نیز 72 میلیارد ریال در تولید کالاهای اساسی و ضروری از جمله ماسک و تجهیزات پزشکی داشته اند. درآمد و 80 میلیون دلار صادرات.

زیرساخت های نوآوری در کشور

معاون نوآوری و فناوری وزیر کشور افزود: بیش از 50 هزار شغل در پارک ها ایجاد شده و 10 هزار و 700 واحد فناور و 1800 شرکت دانش بنیان در پارک های علم و فناوری ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: بیش از 49 پارک علم و فناوری در کشور داریم که 11 پارک دانشگاهی است. علاوه بر این، 233 مرکز رشد ساخته شد.

خیرالدین با اشاره به حجم وام های این حوزه گفت: در سال 99 مبلغ وام 604 میلیارد تومان بود که این رقم به 1400 هزار و 200 میلیارد تومان رسید که 7 تا 9 درصد افزایش داشته است.

معاون نوآوری و فناوری وزیر کشور تاکید کرد: بودجه پارک های فناوری نسبت به تورم رشد مناسبی نداشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید