کاهش ارزش لیر از سر گرفته شده است



لیر ترکیه پس از اینکه به دلیل اقدامات دولت در هفته گذشته به پایین ترین حد خود رسید، روز دوشنبه در برابر دلار آمریکا کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، در ساعت 10:13 به وقت محلی استانبول، لیر در برابر دلار آمریکا 5.3 درصد کاهش یافت و به 11.3366 لیر رسید.

این ارز در هفته گذشته رشد هفتگی تاریخی را ثبت کرد و روند نزولی هفت هفته ای خود را متوقف کرد. بر اساس مکانیزمی که هفته گذشته اعلام شد، دولت ترکیه به دارندگان سپرده متاثر از کاهش ارزش لیر، علاوه بر نرخ بهره در برابر ارزهای خارجی، غرامت نیز پرداخت خواهد کرد. اگرچه این اقدامات ارزش لیر را در هفته گذشته تقویت کرد، اما سؤالات در مورد تأثیر احتمالی این سیاست بر تورم و بودجه همچنان بالا بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در مصاحبه ای با رسانه ها گفت که بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز عجله نخواهد کرد.

ابراهیم آکسوی، اقتصاددان ارشد هلدینگ HSBC در ترکیه، گفت: این اظهارات می تواند نشان دهنده این باشد که دولت ترکیه در تلاش است نرخ مبادله در برابر دلار را به زیر 9 لیر کاهش دهد. با این حال شهروندان ترکیه همچنان در تلاش برای خرید ارز هستند. اگر خبری از فروش ارز توسط بانک مرکزی نباشد، احتمال افزایش بیشتر نرخ دلار در برابر لیر وجود دارد.

شاخص اعتماد بانک مرکزی ترکیه در ماه دسامبر کاهش یافت که نشان دهنده پیامدهای نوسانات شدید در آن ماه است. استفاده از ظرفیت از 78.1 درصد در نوامبر به 78.7 درصد در دسامبر افزایش یافت.

در همین حال، بر اساس گزارش بلومبرگ، وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرد که موارد نوع Omicron بیش از 10 درصد از کل موارد کشف شده در شهرهای بزرگ را تشکیل می دهد، اما هیچ محدودیتی اعمال نمی شود زیرا نرخ بستری در بیمارستان بالا نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید