بازار سهام به کف رسیده است، اما صحبت از آن بالا نمی رود!



حرکت آونگی شاخص کل بورس بین دو کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی و یک میلیون و 300 هزار واحدی در روزهای گذشته بارها تکرار شده است، به طوری که بورس هر روز تغییر رنگ می دهد و طول عمر چراغ سبز یا قرمز تغییر می کند. کاهش نمی یابد تا دو روز افزایش یابد. . با این حال، یک تحلیلگر بازار سرمایه فرض می کند که بازار به کف رسیده است و ریسک ها در حال کاهش است، اما افزایش قابل توجهی انتظار نمی رود.

ولید هلالات در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه از ابتدای سال 1399 تاکنون نوسانات بسیار زیادی را در بازار سرمایه تجربه کرده ایم، تاکید کرد: این نوسانات معمولا غیرقابل پیش بینی است. در واقع، فعالان بازار یا سرمایه گذاران خرد دیدگاه های متفاوتی در مورد آنچه اتفاق می افتد دارند. به عنوان مثال، یک پدیده برای برخی افراد موضوعی مثبت و برای برخی افراد موضوعی منفی است. به همین دلیل است که شاهد نوسانات در پیام های مختلف هستیم.

ریسک بازار کاهش می یابد

وی در خصوص وضعیت بازار سرمایه در چند روز اخیر گفت: بازار سرمایه در چند روز اخیر افت کرده و به نقطه تعادل رسیده است اما به نظر من افزایش چشمگیر بازار نیازمند زمان و شفافیت است. در واقع، ما نباید انتظار داشته باشیم که پس از رسیدن به تعادل، بازار رشد قابل توجهی داشته باشد و رفتار متقابل در بازار طبیعی است.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: اما اتفاقی که در بازار می افتد این است که نوسانات نمادها در یک روز کمتر از قیمتی است که در همان روز افتتاح می شود. به عبارت دیگر، معکوس شدن بازار به طور مداوم در حال کاهش است که به نظر من منطقی است و به معنای کاهش ریسک بازار است.

حرکت بازار به سمت عقلانیت با گزارش ماهانه آذر

هلالات با اشاره به گزارشات شرکت های بورسی در آذرماه گفت: گزارش های آذرماه که مبنای پیش بینی سود فصل پاییز و تحلیل فصل آینده خواهد بود، به زودی وارد می شود. در صورتی که در روزهای آینده تغییرات منفی نداشته باشد و اخبار منفی وارد نشود، گزارش ماهانه آذر و همچنین گزارش سود و زیان پاییز می تواند بازار را منطقی تر و دور از هیجان نگه دارد.

وی با تاکید بر اینکه بازار به کف رسیده است، گفت: با این حال نباید انتظار داشت که بازار با صحبت با یک مسئول یا مثلاً وعده شاخص 1.7 میلیون واحدی، رفتار هیجانی و رشد چشمگیری داشته باشد.

شرط موفقیت، عقلانیت و عمل است

وی با اشاره به لایحه بودجه سال آینده گفت: یکی از دغدغه های بازار این است که احساس می کند به هر طریق ممکن می خواهد از بورس استفاده کند زیرا دولت محدودیت بودجه دارد. به عنوان مثال، سهام را به قیمت هایی بفروشید که به بازار آسیب می رساند، سهام را پیشنهاد دهید یا به نوعی اعداد را از سود شرکت کم کنید. این دیدگاه مانع از ورود سرمایه گذاران جدید به بازار می شود و سرمایه گذارانی که دارای منابع بازار هستند، محتاط بوده و ترجیح می دهند منابع خود را در بخش اوراق بهادار نگه دارند.

اشاره کرد 10 تصمیم فعلی دولت وی در خصوص بازار سرمایه نیز گفت: زمانی که تصمیمات و بحث هایی که برای حمایت از بازار انجام می شود منطقی باشد و جنبه عملی نیز داشته باشد، اعتماد به بازار برمی گردد. یکی از تصمیمات مهم، قیمت گاز خوراک و گاز سوخت بود که سقف بالای 5000 و 2000 تومان در نظر گرفته شد. من فکر می کنم تاریخ انقضای این تصمیم کوتاه است زیرا قیمت های جهانی در حال تغییر است و فرمول قیمت گاز یک مشکل اساسی دارد که باید به آن رسیدگی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید