احیای ادعاهای 10 ساله ایران از سریلانکا قابل ستایش است



به گزارش روز دوشنبه ایرنا از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مجید موفق قدیری ضمن تقدیر از تلاش های وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت ایران در وصول مطالبات کشور، گفت: اتفاقات مبارکی داریم.» تجربه ای که می تواند منجر به بازگشت مبالغ قابل توجهی به کشور شود.

وی افزود: باید توجه داشت که مطالبات ایران که نزدیک به ده سال است در یک کشور مسدود شده است با پاکی متفاوت است. ده سال ادعای ما در این کشور فقیر (سریلانکا) زندانی بود و اصلاً حضور خارجی نداشت. در این میان دلالان تحریمی با پیشنهاد نرخ سود 2 تا 15 درصدی برای حفظ این مطالبات تلاش کردند تا تقاضای ایران را کاهش دهند که با ورود سازمان توسعه تجارت و همکاری وزارت امور خارجه درست ترین مورد ممکن بود.

این فعال اقتصادی با اشاره به ارزش‌های مدرن و علمی تهاتر در معاملات، گفت: برخی شنیده‌اند که تا 36 درصد از دولت قبل از سریلانکا خواسته شده است که همین درخواست را صادر کند، اما اکنون با درک خاصی از نحوه انجام معاملات. انجام معاملات و وضعیت کشور، به دلیل امتناع از پیشنهاد واردات پوشاک، میوه های گرمسیری یا سنگ های زینتی از سریلانکا که یکی از محصولات اصلی این کشور است، وزارت صنعت توانسته است واردات کالا بدون اتلاف سرمایه و با سود 35 میلیون دلاری به هر حال سالانه 50 هزار تن از این محصول را وارد می کنیم.

قدیری برخی ایرادات یا برخوردها را ناشی از ناآگاهی دانست و افزود: برای سبد اینستکس پولی وجود نداشت تا عده ای بتوانند از سوئیس و امثال آن کالا وارد کنند. در عمل، دریافت مطالبات کشور و سودهای معوق در کالاهایی مانند چای که بانک مرکزی سالانه 350 میلیون دلار برای آن سرمایه گذاری می کند، تنها باعث خشم تجار و صرافان شرمسار می شود.

به گزارش ایرنا، در رایزنی های اخیر سازمان توسعه تجارت ایران و با همکاری وزارت امور خارجه، بدهی 251 میلیون دلاری سریلانکا به ایران که بیش از یک دهه است بلوکه شده است، به این کشور بازپرداخت می شود. بود. به جای پرداخت پورسانت به برخی افراد و صرافی ها برای ورود آن پول به کشور، بیش از 35 میلیون دلار سود از این تبلیغات به کشور تعلق گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید