آمادگی ایران برای توافق در وین – خبرگزاری بیشتر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز هزینه سفر هیات ایرانی به سرپرستی علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران به وین را برای برگزاری دور سوم مذاکرات لغو تحریم ها پرداخت کرد.

تهران تایمز در ادامه نوشت: همزمان با از سرگیری مذاکرات وین، ایران شروع به بیان انتظارات خود از سایر طرف ها به ویژه کرد. تروئیکا اروپا گسترش یافته و شامل فرانسه، آلمان و بریتانیا می شود. تروئیکا اروپایی ها و به ویژه فرانسه در دور قبلی مذاکرات نقش غیرسازنده ای ایفا کردند و حداقل در یک مورد مانع از دسترسی مذاکره کنندگان به سندی شدند که قرار بود مبنای دور بعدی مذاکرات باشد.

به ریاست سید ابراهیم رئیسی در پایان نوامبر (8 آذر) اولین دور مذاکرات وین بین ایران، روسیه، چین و سه کشور اروپایی در وین پایتخت اتریش آغاز شد. از آن زمان تاکنون دو دور از این مذاکرات برگزار شده است که دور فعلی که از دیروز دوشنبه آغاز شده است، در مجموع شامل سه دور مذاکرات است که طبیعتا غربی ها آن را دور هشتم می دانند.

در دو دور قبلی مذاکرات، ایران با وجود اتهامات غرب مبنی بر جدی نبودن و زمان بر بودن، دو پیشنهاد برای اقدامات هسته ای و تحریم ارائه کرد. اگرچه این پیشنهادها کاملاً با مفاد معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای 2015 مطابقت دارد، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)؛ اروپایی‌ها ابتدا پیشنهادات ایران را رد کردند، اما بعداً مجبور شدند آنها را در دو سند نهایی که در پایان دور نهایی به دست آمد، بگنجانند.

یک منبع آگاه در این مذاکرات به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته است که فرانسه در دور قبلی مذاکرات نقش “برهم زننده” ایفا کرده است. زمانی که هیأت فرانسوی به دلیل حضور در نشست وزرای خارجه گروه 7 در مذاکرات غایب بود، این منبع گفت که «پیشرفت قابل توجهی» در آماده سازی حاصل شده است. نویسنده ها با این حال، زمانی که نماینده فرانسه پس از دو روز غیبت به مذاکرات بازگشت، «فرایند اخلال و آزار و اذیت از سر گرفته شد».

این منبع همچنین قبلاً گفته بود نویسنده ها برای همه طرف ها قابل قبول است، اما مذاکره کنندگان فرانسوی جلوتر هستند نویسنده ها اعتراض کردند و «روند مذاکره مختل شد».

علاوه بر نقش غیرسازنده و مخرب فرانسه در این مذاکرات، اروپایی ها در کنار آمریکا با چند برابر شدن در تلاش هستند تا احساس فوریت و فوریت را برای این مذاکرات ایجاد کنند. ملاقات های سرسخت شأن شما هستید. با این حال، ایران اعلام کرد که در مورد “ضرب” ملاقات های «کاذب و تصنعی» نمی افتد. خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع آگاه در این مذاکرات اعلام کرد که تیم مذاکره کننده ایران تا زمانی که لازم باشد در وین می ماند.

ایران نیز مشارکت مثبتی در مذاکرات داشته و در زمینه هسته ای نیز پیشرفت داشته است اش این امر محقق شده است، اما در مورد تحریم هایی که ایالات متحده باید در برابر آن نقش عمده ای ایفا کند، دستاورد چندانی حاصل نشده است.

با وجود پیشرفت های کلی، اروپایی ها تمایل دارند فضای مذاکرات وین را پنهان کنند. طرف های غربی با توضیحات و اظهارنظرهایی درباره محتوای مذاکرات، سعی دارند فضای رسانه ای پیرامون مذاکرات را منفی نگه دارند تا هیأت ایرانی را برای امتیاز دادن تحت فشار قرار دهند و از سوی دیگر در صورت شکست مذاکرات، ایران را مقصر جلوه دهند. . .

همه اینها در حالی که ایران مشارکت و تعامل مثبتی در مذاکرات دارد و توپ در خاک غربی‌ها است، اما به جای تعامل مثبت، به ایجاد و القای فضای فوری (در مدت کوتاهی که برای مذاکره نیاز است) بر سر برجام ادامه می‌دهند.

«آنتونی بلینکنوزیر امور خارجه ایالات متحده اخیراً ادعا کرد که فرصتی را برای احیای بوریم از دست داده است. او در این حدودا گفت: نمی خواهم زمان را محدود کنم یا راه باقی مانده را اعلام کنم، اما باید بگویم بله، زمان بسیار بسیار محدود است.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران نیز چارچوب زمانی «چند هفته» را تعیین کرد. آه تو“برای حفظ نظم.

برخی ناظران بر این باورند که اگر ایالات متحده معتقد است که توافق با ایران نیاز فوری دارد، باید چشم خود را بر کمپین به اصطلاح «فشار حداکثری» دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا ببندد. پوشی آهسته. تدریجی

دولت «جو بایدنرئیس جمهور فعلی آمریکا نه تنها ناظر ادامه سیاست فشار حداکثری بر ایران است پوشی او تحریم ها علیه ایران را اضافه نکرد. علاوه بر این، مقامات آمریکایی حتی ایران را با یک گزینه نظامی در صورت شکست دیپلماسی تهدید کردند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی درباره «جایگزین‌ها» گفتگو می‌کنند (در صورت شکست مذاکرات وین) اند. برخی بر این باورند که گفت‌وگوی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها درباره گزینه‌های دیگر نشان‌دهنده سردرگمی استراتژیک واشنگتن است تل آویو در مقابل، تحرکات سنجیده و حساب شده ایران روی میز مذاکره است.

دیدگاهتان را بنویسید